
Brussels Meldpunt
Ik voel me niet gerespecteerd
Een specifieke telefoonlijn
Het Brussels Meldpunt OMB is het aanspreekpunt voor alle situaties van ouderenmis(be)handeling.
OMB betreft heel uiteenlopende situaties en omstandigheden waarbij ouderen kunnen lijden of die hen schade berokkenen. Dit kan door geweld, misbruik, verwaarlozing of omdat grenzen worden overschreden of rechten worden geschonden. Er is niet altijd sprake van kwade opzet of bewust mis(be)handelen. De druk van de dagelijkse zorg voor een oudere kan soms te veel worden. Ook onhandigheid of onwetendheid kunnen tot misbruik leiden. Zeker bij ouderen in een kwetsbare situatie of bij ouderen die steeds afhankelijker worden van zorg
Herkent u deze situaties?
- U bent bezorgd over het psychisch en lichamelijk welbevinden van een oudere.
- U voelt zich niet gerespecteerd in uw keuzevrijheid, in uw privacy of uw grenzen worden overschreden.
- U ziet de relatie tussen een oudere en zijn naaste(n) of met zorgverleners moeizaam verlopen of verslechteren.
- U twijfelt of er geen sprake is van financieel misbruik…
Een team tot uw dienst
Wie kan bij ons terecht?
Ouderen, familie, vrienden, buren, artsen, verzorgenden en dienst- en hulpverleners.
Wat we voor u doen.
Ons team van psycho-sociale professionals biedt een luisterend oor en geeft informatie en advies op maat. Samen met u zoeken we naar mogelijke vervolgstappen, passend bij uw situatie en mogelijkheden en brengen u in contact met de gewenste zorg- en hulpverleners.
We werken hiervoor ook nauw samen met de collega’s van onze franstalige OMB-dienst, Écoute Séniors en met het Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling, VLOCO.
Contact
DOWNLOADS
Enkele getuigenissen verzameld door Home-info

Ik ben niet te spreken over het eten en ik moet altijd op hetzelfde tijdstip eten, maar dan heb ik vaak geen trek. Als ik er iets van zeg tegen het personeel luisteren ze niet. Ik voel me niet gerespecteerd!

Mijn vader heeft een buurman die hem regelmatig helpt met klusjes in huis en af en toe ook aankopen met zijn bankkaart doet. Mijn vader vertrouwt hem volledig. Ik doe zijn administratie en constateer dan rare uitgaven. Wat kan ik daartegen doen?

We merken dat een bewoonster steeds stiller wordt. Haar man dringt zich, naar we vermoeden, aan haar op. We weten niet hoe we het gesprek kunnen aangaan…